Pētījums: iedzīvotāji ir informēti par depozīta sistēmas darbību

Kā secināts SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” (DIO) maija mēnesī veiktajā pētījumā, vairākums jeb 96% Latvijas iedzīvotāju ir pamanījuši, ka Latvijā darbu sākusi dzērienu iepakojumu depozīta sistēma. Visbiežāk minētais faktors, kas motivē izmantot depozīta sistēmu, ir atgūtā depozīta maksa – to atzinuši 70% respondentu. Vienlaikus nodot tukšos dzērienu iepakojumus motivē atkritumu samazināšana dabā (64%) un rūpes par vidi (57%). Visi trīs faktori vissvarīgākie ir bijuši cilvēkiem ar augstākiem ienākumiem un ģimenēm, kurās aug bērni.


Neskatoties uz to, ka depozīta sistēma uzņem apgriezienus un tajā iesaistās arvien vairāk iedzīvotāju, jaunā paraduma apgūšana un iekļaušana ikdienas dzīvē aizvien ir  aktuāla daudzu mājsaimniecību vidū, jo šāda sistēma Latvijā vēl nav bijusi. Kā stāsta Latvijas Universitātes lektors un klīniskais psihologs Edmunds Vanags, viens no veidiem jauna paraduma pieņemšanai ir motivācijas veidošana jeb jautājuma uzdošana sev – cik man tas ir svarīgi? Šajā gadījumā atgūtā depozīta maksa var kalpot par motivācijas stimulu. Tāpat būtiski jauno paradumu veikt regulāri, lai tas kļūtu par pašsaprotamu ikdienas sastāvdaļu, kā arī svarīgi pārrunāt to ar līdzcilvēkiem – paradumu būs vieglāk pieņemt, ja īstenosiet to kopā ar kādu citu. Plašāks lasāms šeit.


Avots: depozitapunkts.lv 2022. gada 5. jūlijs